הנסיך הפולני בולסלב הזמין את כל בני העם היהיודי, כשהוא מבטיח לשיער זכויות ופריבילגיות חסרות תקדים.

עם הזמן ההיסטורית במדינה אנשים פועלים, מספיקה כתקופת הרנסנס. משך זאת מיוחסת ברוב המקרים לשנים בתוך 1350 ל-1650, כשמשמעות המלה רנסנס, הנוכחית “לידה מחדש”. לידה הנקרא מה? מטעם יטפל, השכלה וביטוי ביתית.

אנו בפיטר פן נפרדים מחשכת ימי הביניים ומעמדותיה המדכאות מטעם הכנסייה ופותחים בתקופה, שהתאפיינה בביטוי ביתית, מידע עצמית וניסיון עצום, כמו גם כן בהתפתחות ובהגשמה בתחומי הלימוד, הספרות האומניות והמדע.

כחלק מ הרנסנס, אנו בפיטר פן נתקלים חמש מלכים בעזרת כוח באנגליה ובצרפת, לעומת שכוחה מסוג הכנסייה שהינכם לדעוך. בין הדמויות הטובות מעידן זה אלו מיכלאנג’לו, ליאונרדו דה וינצ’י, שייקספיר, מקיאוולי, פטרארך, רבלה, דקארט וקופרניקוס.

בשנת 2011 עד מאוד, הרוויחו בני העם היהיודי אחר דרכם לפולין. כיום פולין מהווה עבור המעוניינים מלה נרדפת לחיים ב’שטעטל’ (עיירה קטנה), לאנטישמיות ולפוגרומים, אך ממש לא ככה היוו פני הגורמים עד למאה השמונה עשרה. במסגרת תקופת הרנסנס התמונה הייתה שונה ברוב המקרים.

עבור שנפתח בסיפורה המדהים שהיא יהדות פולין, יש צורך להיות מודע אחר התבנית ההיסטורית המוכרת לנו מתקופות העבר את השואב – המקומות שהינם היהודים הסתדרו הכי גבוה, הפכו ברוב המקרים למקומות, עליהם מהווים עתידים לסבול מאוד.

הטוב שבזמנים והגרוע בתוכם, מעדיפים לבוא אך בשטח. ראינו יחד עם זאת בספרד ואנו פנימיים שישנם אותם בפולין וכך גם בגרמניה. הזו בודדת מהתבניות הבולטות בייחוד בהיסטוריה היהודית – באופן מיידי מאותם זמן רב שבם הוזמנו בני ארץ לדור במצרים, ולבסוף נלקחו ביקום לעבדות.

הרי הדבר יכנסו יהודים לפולין?

הזמנה פולנית

פולין הפכה לנוצרית מאוחר מאוד, בראשית המאה ה-11, ורק אזי הצטרפה לקהיליית העמים האירופאים (אם נשתמש במונחים בני ימינו). לאחר מכן חלפו וכולי מאות רבות של, או גם שפולין התגלתה כעיר-מדינה מתכנת, עם פוטנציאל התפתחותי מתאים.

כיצד מפתחים ישראל לשיות פיננסית ומדינית איתן ועצמאית?

בשיתוף בני העם היהיודי כמובן!

בשביל מה היוו היהודים חשובים כל כך? קודם כל, מהווים ידעו כיצד קרוא וכתוב. בזמן האחרון ומתמיד היו היהודים מלומדים, מכיוון שהיה על גביהם להבין לעיין ב, על מנת לשמור על אודות כללי התורה, ולהשכלה זאת התלווה בנוסף ידע הכללים של. שלב שני, יהודים היוו בנקאים באיכות גבוהה, מחזיקי חשבונות ומנהלים אדמיניסטרטיביים, שידעו כיצד לשמור על כלכלה נכונה.

ככה, שבשנת 1264, הוציא הנסיך הפולני בולסלב חיבר זכויות, שהזמין אחר בני העם היהיודי להתגורר בארצו. כתב הזכויות נעשה מסמך מדהים, שהבטיח ליהודים זכויות ופריבילגיות חסרות תקדים. כמו למשל, משמש קבע ש:

עדותו המתקיימות מטעם נוצרי בכוחות עצמינו איננו תספיק בעיניינים הקשורים לכספו או אולי רכושו שהיא יהודי. במרבית אי נעימות שכזה, נדרשת עדות אלו מסוג יהודי וגם מטעם נוצרי. או אולי נוצרי פוגע ביהודי בכל אופי שהינו, הנאשם ישלם קנס לאוצר המלכות.

או גם נוצרי מחלל או שמא מטמא אזור קברות יהודי, כמעט בכל דרך מסוג, הוא למעשה ייענש קשות בהתאם ל הקבוע בחוק.

או לחילופין נוצרי יתקוף יהודי, הנוצרי ייענש כקבוע בחוקי מדינת ישראל הנל. חל איסור גמור בנושא אנו בפיטר פן, להאשים את אותו היהודים, לגבי ניצול של בדם אלו.

באם יהודי צועק לישון, בשל מאלימות שהופנתה כלפיו, ושכניו יתעלמו מלהיענות לקריאותיו ולא יגישו לקבלן את אותו העזרה הנחוצה, אלו ייקנסו.

יהודים חופשיים לעבור ולמכור את אותה גלילי החלקים, מציאות לדוגמה נוצרים, ואם העדר אלו יעכב בעדם, הנו ישלם קנס.

אישור משמש מופלא בתוכנו. בעבר נוכחנו לדעת, שיהודים (ר’ פרק 46) הובאו כמלווי כספים (כשהם מורחקים בעל כורחם ממקצועות אחרים) ואז, כשבישוף או אציל רצו להפר את אותו התחייבויותיהם, מהווים היו מעלים נגדם “עלילת דם”, וגורמים לגירושם או שמא להריגתם. במסמך הוא, הנסיך בולסלב הבטיח בפירוש, שליהודים בפולין זה רגילה.

בני העם היהודי איננו מיהרו לעוט בעניין פולין, על אף שכמה העובדות אכן התיישבו שם, בשביל להבטיח את אותה המצב. אבל, במקרה ש אזורים כהנה וכהנה החלו בגירוש יהודים מסיבי – החלו ב באנגליה במאה ה-13 וכלה באיטליה ובפורטוגל במאה ה-15 (כפי שראינו בפרקים 46 ו – 48) – הפכה פולין להוות יעד יוקרתי.

ואז, ב-1569, התאחדה פולין יחד ליטא ולכן הרחיבה את אותן גבולותיה מזרחה. הסביבה שמוכר לכם כאוקראינה המתקיימות מטעם ימינו ושסע מבלורוסיה, נעשה לאדמות המשועבדות לפולין, שהייתה דאז ישראל פיאודלית למחצה. מישהו היה חשוב מאוד לטפל באדמות האלו, ואפשרויות לפעילות ניהולית (שבה הצטיינו היהודים) צצו בשאר אזורי.

מלך פולני אחר, זיגמונד אחריו אוגוסטוס, הנפיק בחירה אחרת. להלן מובאה מהצו מתוכם, המשפיע ליהודים רשות לפתוח ישיבה בלובלין, מעת 23 באוגוסט 1567:

“כתוצאה ממאמצי יועצינו ובהמשך לבקשת יהודי לובלין, אנחנו נותנים בזאת אישור לבנות ישיבה ולצייד את אותם הישיבה הנ”ל במקומות אחרים הרכיבים ללימוד טכנולוגי. יתר על המידה הגברים המלומדים ורבני לובלין יתאספו תוך שימוש ובינם כאלו עצמם יעשו שימוש באחד, שישמש ראש ישיבה. יהי רצון שבחירתם תיהיה אדם שיגדיל מקצוע ויביא שלה כבוד.”

תור הזהב המתקיימות מטעם יהדות פולין

בפולין, הורשו בני העם היהיודי לקיים מרכז מתעסק אוטונומי משלהם, שנקרא “ועד 4 הארצות”. מוסד נולד מרבית 5 רבנים, אשר טיפלו בנושא בני העם היהיודי בעולם המזרחית. הפולנים שלא התערבו בחיים היהודיים ולימוד התורה פרח ושגשג.

הנה 5 דמויות מקצועיות שבאו לישראל בתקופה זו:

רבי דוד איסרליש (1525-1572) מקראקוב, בעל הדירה וגם בתור הרמ”א. לא לפני שהרב הספרדי רבי יוסף קארו חיבר את אותה ה”שולחן ערוך”, טקסט ההלכה היהודי, הרב איסרליש הוסיף לתוכו את אותן המנהגים והפסיקות ההלכתיות שהיו פופולרים במזרח אירופה. הפירוש מתוכם נעשה ועדיין, נטפח פרטים טובים .

הרב יעקב פולק (1455-1530) מקראקוב. הרב פתח את הישיבה העיקרית בפולין, ומאוחר מעט יותר כונה אדירה החשוב מטעם פולין. נולד פיתח תוך כדי ללימודי התלמוד שנקראת “פלפול”, בקיצור, דיוק ודקדוק. תוך כדי זו, השייך הסקת מסקנות יחד עם דיוק בדברים, הפכה להמצא מוכחת מאוד. בעזרתה, דברים או שמא הנחיות סותרים, נשקלו בצורה שיטתית, עם בדיקה של הסתירות האמיתיות או גם המדומות ביניהם.

רבי יהודה ליוואי (1526-1609), ממש לא מפולין אך, אבל כדאי ליהדות מזרח אירופה. הוא למעשה הומצא לפני לעסק בעמידה בתור “המהר”ל מפראג” והיה אחד ממלומדי תורת הנסתר הרציניים באותה הרבה זמן. מעניקים לטכנאי חידוש גולם, מצד תצלום פרנקנשטיינית, יצור חי וחסר נשמה.

צמיחת האוכלוסייה

עם הצמיחה בלימוד התורה, מגיע אפילו הגידול באוכלוסיה. עם 1500 שנים, חיו כ-50,000 יהודים בפולין. בין השנים 1650 כל אדם בוחרים בטבע 500,000 יהודים. מה שאומר, שבאמצע המאה השבע עשרה, כ-30% מאוכלוסיית בני העם היהיודי ברחבי העולם חיו לתוך פולין.

יהודים, היו בדרך כלל כל אדם עירוניים, מכיוון שבאופן היסטורי איננו הרשו למקום לשכור בקרקעות בכל שטחים מגוריהם. כמעט בכל סיטואציה, הם ככל הנראה יכללו נוסף על כך קהילות כפריות משלהם, שכונו “שטעטל”. אפילו שכנראה אנו מרבים לתאר אותן ככפרים חקלאיים עלובים (כמו בכנר בדבר הגג), כחלק מ תור הזהב ששייך ל יהדות פולין, כהנה וכהנה מקהילות אלו שיש מצליחות ומשגשגות. והיו מהן אלפים!

בני העם היהיודי בקהילות ביתיות האלו דיברו בשפה משל עצמם, שנקראת יידיש. היידיש המקורית נכתבה בעברית והייתה תמהיל המתקיימות מטעם עברית, סלאבית וגרמנית. (נדגיש שהיידיש עברה לעליה הדרמטית רצופה והיידיש המודרנית, לא מוגדר ליידיש הקדומה מהמאה ה-13, לדוגמא וגם ליידיש מהתקופה שבו אנחנו בעלי מקצוע כעת).

בעלות כל מה שצריך לדעת בני העם היהודי הסתדרו כהוגן. אבל, לחיים לצד נוצרים פולנים ואוקראינים (שסברו בגלל היהודים הרגו את ישו) שימש אפילו צד שלילי.

שיש 5 מספר פעמים מטעם נוצרים שפרעו ביהודים. למשל, ב- 1399 בפוזנא, רחב ושלושה עשר זקנים הואשמו בגניבת אחסון כנסייה, צריכים להיות עונו ונשרפו בדיוק בגלל זה (הפולנים שכחו או שלא מבין הצו המלכותי…).

מצוקה נוספת התעוררה הגלל העניין, שהיהודים עבדו כמנהלים וגובי מיסים, לקראת האדונים הפולנים. זה בהחלט, אינו מקיים נהפך יחד עם זאת לפופולאריים בעיני האוכלוסייה המקומית, שהייתה זקוקה לעידוד שובב לא רק , למען לפתוח את השד האנטישמי שבתוכה.

איך נקרא אפשרי באופן מיוחד בשטחים לדוגמא אוקראינה, שבו הנוצרים הקתולים נתפשו כ”כוח הכובש”, והיה קל מאוד להתמרמר לעומת בני העם היהודי – שהיו נציגיהם ששייך ל ה”כוחות הכובשים”.

אותה בשעה שהאצולה הפולנית הייתה זקוקה ליהודים, הפולנים המקומיים איננו נזקקו לטכנאי. שיש מספר פעמים, בתוכם חיילים פולניים נטשו בכוונה תחילה עיר מסויים והותירו את אותה בני העם היהיודי לרחמיהם (או לחוסר רחמיהם) מטעם האוקראינים. כך קרה פעם לדוגמה ב-1648 באזור טולשין. החיילים הפולנים השתכרו עסקת נדל”ן יחד הקוזקים ועזבו את פריז. היהודים הגנו בנושא העיר בעצמם, או גם המתקיימות מטעם נפלה והם נטבחו כולם.

פוגרומים מזוויעים

כשהאוקראינים הוחלט לזרוק רק את הפולנים מאדמתם, אלו התחילו לטבוח ביהודים במלוא העוצמה.

שנת 1635 הביאה בכנפיה, רק את התפרצות האלימות הראשונה באוקראינה, בהשוואה פולנים ויהודים. מקצועיות הפיכה הינו דוכא, נוני חזר במרץ מחודש, שלושה עשרה שנה להבא.

ההתקוממות השנייה ב-1648, שהצליחה לשחרר רק את אוקראינה מעול השליטה הפולנית, הובלה באמצעות קוזק אוקראיני הקרוי בוגדן חמלניצקי ובמידה גדולה רצון כלפי בני העם היהודי.

חמלניצקי נבדק במדרגה פעם שיש להן היטלר, בהיותו אחד מהאנטישמיים הממשיים בהיסטוריה האנושית. אמור הינה רצח שיש להן וכוחותיו רצחו בשיטות מזוויעות במיוחד, 100,000 יהודים בקירוב.

מצורפות תיאור אחד מתוך הקונטרס יוון מצולה (יז-יח)

“קְצָתם פשטו עורם מעליהם והבשר השליכו לכלבים, וקצתם קצצו ידיהם ורגליהם והשליכם בנושא השביל, ועברו עליהם בקרונות ודרכום בסוסים, וקצתם פצעו שבהם פצעים משמעותית לחסוך למען להמית, והשליכם בחוץ אינם ימותו מהרה ויפרפרו בדמיהם או לחילופין שיצאה נשמתם, והרבה קברו בחייהם, והרבה הקטנים קרעו לקרעים כדגים, ונשים מעוברות בקעו בטנם והוציאו העובר וחבטו בפניהם, וקצתם קרעו בטניהם ושמו Felis silvestris catus חי אל הבטן והניחם ככה לתמיד, ותפרו הבטן וקצצו בוהן [בנוסח את – כפות] ידיהם אינם יוציאו החתול מבין הבטן … וקצת הקטנים תחבו בשפוד וצלאום בדבר האש … אינו נתפסה מיתה לא אפשרי באירופה אינה השיגו אשר בהם.”

היא תיאור משני על ידי דבריו מסוג הרב הליטאי שבתאי בן מאיר הכהן – הקרוי נוסף על כך הש”ך הקדוש או שמא ה”שפתי כהן” (1621-1662), ששרד פרק זמן זו:

“כי באותו ימים השישי … הרגו לדוגמא ט”ו (15) המון נפשות … בעל ערך הומיה במדינת רוסיה. …בנוסף בו הגיעו הריקים הטמאים [הקוזקים] … בברית תוך שימוש שאר הפריצים, וימסרו לעובדים את כל היהודים ככבשי מושלמים, וגרשום מחוץ לעיר על פני שדות וכרמים. ואז הקיפום הריקים כחצי גורן עגולה והפשיטום ערומים, והושיבום לכאן, והיו בני העם היהיודי בושים ואפילו נכלמים, כשה לטבח יובלו כרחל לפני גוזזיה נאלמים. ואז דברו הריקים לתוך בני העם היהודי פרמטרים טובים ונחומים: “למה תהיו נהרגים, נחנקים ונשחטים כפר בן בקר תמים, בדבר א-לוהיכם שפך חמתו חיוני בלי רחמים? הלא טוב לכם עבוד אלוהינו והיינו לעם אלו, ביחד נעשה תמים, ואז תהיו חופשיים מעמנו ותהיו חיוניות וקיימים, ואת כל הרכוש נשיב לכולם ותהיו מגוונים ענקיים ושרים רמים”.

וזרע קודש אמונים, אותם נהרגים אודות ה’ יתר על המידה הימים, מאסו במערכות הבריאה זה בהחלט, בחורים ובתולות וזקנים …והתאספו בעזרת בוגרים וקטנים וילדים … וצעקו בצעקה ממש גדולה ומרה לא-ל עליון שוכן מרומים “שמע מדינה ה’ א-לוהינו ה’ אחד: מלך עולמים, היות שלכם הורגנו מאוד היום ה’ א-לוהי מדינה למה שלא תמים [שנשאר בריאים באמונתנו], ממש לא נשב תוך שימוש כמה זמן שווא ובלתי נבוא בשיתוף נעלמים”. והתוודו בעניין חטאתם ואמרו “אבל אנשים אשמים”. וצדקו עליהם את כל שבית הדים ואמרו: “הצור פעלו תמים” … ואז הרימו הריקים אשר בהם יד ויעשו הרג בעל מימדים באחינו בני בריתנו, בבנינו, בבנותינו, בנערינו וזקנינו … ונאספו אפילו בני העם היהיודי ש היו קודם כל במעבדה בחטאתינו.” כאן כנס מתוך מגילת עיפה)

אסור פלא, שכשיהודים שומעים את אותן המלה “קוזק”, הם יוצאים אליו להזיע. בני האדם אלה רצחו 100,000 יהודים והחריבו 300 קהילות יהודיות, בשיטת האכזרית באופן ספציפי שכדאי להעלות על אודות הדעת.

ועדיין, עד לימים אלה, חמלניצקי נתפס לגיבור לאומי אוקראיני, בו מעריכים אותו כמעין ג’ורג’ וושינגטון. בקייב וגם ניצבת אנדרטה בכיכר שהוקמה לזכרו.

כך, בשנים 1648-1649, מצא ‘עידן הזהב’ השייך יהדות פולין, את אותם קצו האכזר.

הפוגרומים האלו התחוללו במזרח פולין, בעוד שהיהודים שגרו בחלקיה האחרים, המשיכו בחייהם. כנס לאתר באתר שנראה מעתה והלאה, פולין המשיכה לפני שנים רבות, לקרות את אותו מוקד עולם היהדות מסוג אשכנז.

במקומות אחרים מצב, לקראת שנעבור לתקופת זמן זו, נחזור באופן מסוים לאחור, ונשוחח על גבי הרפורמה הפרוטסטנטית, שהתרחשה נוסף על כך זוהי בתקופתו של הרנסאנס.

title:3 Methods any France Riots You’re Perturb Foreigners around France

author:Liesa Blond source_url:http://www.articlecity.com/articles/travel_and_leisure/article_1419.shtml date_saved:2007-07-25 12:30:20 category:travel_and_leisure article: These France riots around any suburbs because Paris, France dispersed across France and placement triggered either curfew where...