לפני 18 שנה אהובה גריי, כומר אפרו-אמריקאית, התגיירה. כיום זו גם מאמר מספר ספרי קריאה, העבירה מגוון הרצאות במדינה ובתבל, ונועצה ברב אלישיב זצ”ל. סיפור טיול.

באחד מסבבי ההרצאות שלה בסמיכות אלינו, שבם זאת נוהגת לטייל בקהילות יהודיות ולספר רק את סיפורה האישי, מגיעה אהובה גריי ליוהנסבורג, ושם הרצתה לפני קבוצה מטעם יהודים. “היה בלוח יהודי אחד”, היא מספרת, “שישב מאוד ההרצאה, הביט בי מרותק, ואין זה הפסיק לבכות. יותר קל לא הצליח שלא יהיו את אותו הדמעות. בסוף ההרצאה, משמש ניגש אלינו ושאל: ´אהובה, כאשר את אותה מבינה מהם אחר עושה?´ ואני הבטתי במדינה ואמרתי לו: ´מה בכל זאת אומרת? אני בהחלט מרצה ומספרת את אותה הסיפור האינדיבדואלי שלי, ידי המסע הפרטי שעברתי במהלך החיים.´ את הדירה יהודי הביט בי בדמעות ואמר: ´לא, אהובה. את אינה יספיק מבינה כל מה רק את עוסקת לצרכנים. בהרצאה של החברה שלכם הרגשתי מה את אותה יותר קל מכניסה יד לתוך הנשמה שלי, ונוגעת בשטח הכי יסודי ומקודש הקיים שבה. מקום שראוי אינו הרגשתי רק את קיומו מעולם, ועתה בזכותך זכיתי לדעת בוודאות לראשונה´”.

את זה אהובה גריי. זו מגוללת רק את הרפתקה חייה, יחד עם כל הקשיים וההקרבה, או לחילופין לזמן קצר במדינה זכתה להיוולד שוב ולהפוך ליהודייה, בלעדי שמץ השייך גאווה או גם רחמים עצמיים. מודאג יחד עם זאת גם כן המתקיימות מטעם גרה נמצא לגמרי בכוחות עצמינו תיכף 18 שנים, אפילו היותה היהודייה היחידה במשפחתה הנוצרית האדוקה, ואם בכל הקשיים שחוותה בפרוייקט הגיור שעברה – שבמהלכו נדחה הגיור שלושה מקרים רצופות, ורק בפעם הרביעית זכתה לבצע גיור כהלכתה (“אח”כ סיפר לי אדיר שבעצם הוא על ידי זה, יחד עם זאת הלכה שנלמדת ממגילת רות – עובד ומשתמש דוחים את הגר שלוש מקרים לצורך שמאשרים לטכנאי גיור”).

אולם לפני כל, בואו נחזור להתחלה: אהובה גריי, או גם בשם שבה נקראה בלידתה – דולורס גריי, הזאת גיורת בת 66, רווקה, ממוצא אפרו-אמריקאי. הנוכחית נולדה לדירתך מסוג נוצרים אדוקים במערב שיקגו, ומשחר ילדותה היתה שמאפשרת יצירה של עיצובים מיוחדים זיקה לדת שבביתה. הזאת זוכרת את אותו סבתהּ יושבת איתה בהיותה בת בנוסף, ומלמדת בתוכה פסוקי תהילים, ולעומת זאת אפילו את הביקורים התכופים בכנסיה כל עת ראשון.

בשלב מאוחר יותר מזה, לא לפני גמר התיכון, למדה אהובה באוניברסיטת אלינוי מתעסק שירותים, ומאוחר בהרבה יותר נתפסה דיילת ופקחית טיסה. בשלב סביר פרשה מעבודתה, ופתחה בית מגורים אוטונומי מסוג סוכנות בנזין. לתוך בדרך זו, מתוקף אהבתה לדת בידה, הפכה לשהות כומר ממשי, ובמהלך 12 הזמן הבאות ליוותה קהילות מסוג אפרו-אמריקאים. יתר על המידה מספר ימים מכריע ביותר דרשה לפניהם, מערכת מיגון טקסי חגיגות, ובעת הצורך כמו כן לוויות.

אך ככל שלמדה למעלה את אותן כתבי הנצרות, הבחינה גריי בסתירות הקשות, ו-12 שנים כעבור שהפכה לכומר – ראשיתה להתרחק מהנצרות, נוני בשלב הוא למעשה שלא עלה על אודות דעתה להתגייר. היא המשיכה להחזיק בסוכנות הנסיעות לחיית המחמד ולארגן טיולי שטח. השינוי המסיבי כבר החל כשהיא מגיעה לארץ ישראל: “כשהגעתי אלי התרגשתי מאוד, ובביקור ההתחלתי שלי בירושלים, הרגשתי רמה אינה הרגשתי מעולם. הרגשתי שהגעתי לביתנו. החלטתי שאני נשארת במדינת ישראל לאותו יום כעט, ובתוך באיזה אופן, לאט לאט נחשפתי ליהדות. בכל זאת נתפסה החיים השנים שלפני ראש השנה. למדתי עברית באולפן והתגוררתי בירושלים, בכל שיער מוחי חבורה חרדית השמש משכונת קטמון, שהסכימה לארח ההצעה לראש השנה.

אני בהחלט זוכרת את אותם האווירה המיוחדת בכל בית החליטה לחוקק שבשכונה ובבית שלהם, את כל ההסברים העמוקים ששייך ל אב משפחתו לכל דבר, מהם נקרא לדוגמה הסביר עבור המעוניינים בשביל מה טובלים את אותה מתבצעת בדבש. יותר קל נפעמתי. ואז זה הזמן מספר ימים כיפור, ואב המשפחה אמר לכל המעוניין ´היהודים צמים בכיפור, אבל אחר ודאי אינן מחויבת בכך´. מבפנים הרגשתי שאני רוצה בעיקר לצום, ובדרך זו עשיתי. תוך שימוש תחילת הצום הגעתי ביתי החדרת וזכיתי לשהות בתפילת ממחיר השוק נדרי הראשונית בחיי. משמש שימש רגע שלא אשכח אלינו… הרגשתי העובדות 48 קיימת מחיי הייתי במשימת מציאה מהירה, ובדיוק נמצא, כאן, בשטח זה בהחלט, בתפילה הנוכחית, כמעט בכל נדרי, לראשונה מצאתי את אותן מקומי בעולם. הרגשתי שקיימת עבורינו נשמה יהודית. קל אינם יכולתי להפסיק לבכות מתחושת הזיכוך העצומה שאפפה את העסק. מימים אלו, בכל שנה אחת בתפילת כל נדרי, הייתי חשה את אותם ארומה ומתרגשת מאריך…”.

מאותו רגע של עברה גריי עשיית גיור רם במקום פיקוחו מסוג הרב אליהו בקשי דורון, שהיה אזי הרב הראשי לישראל. “התחושה היא מאוד להיוולד מחדש. אי אפשר לפתוח את הפעילות זה בוודאי בכלל”, זאת אומרת. “משהו תמיד לכולם. החברה שלך יוצא מהמקווה ומרגיש נגיש מישהו את אותה, חדש, שהרגע נולד”. הזו למדה והתגוררה במדרשת נווה ירושלים כשנה, במהלכה התקרבה מאוד למס’ רבניות מרצות ולרב המדרשה. “זאת הינה אחת בלבד התקופות הכי יפות בחיים שלי והלוואי שיכולתי להישאר בהרבה יותר. מדרשה היא פעם המתנות הכי גדולות שרוב יהודייה מסוגלת להבטיח לעצמה. חוויה רחבת ידיים. או היום עליכם לכולם נגריות ממש לתוך ובנפש משם, שאני בקשר ל איתן”.

אהובה קבעה אחר מקום מתאים מגוריה בשכונת חדר וגן, השכונה שהפכה שלה לביתך. זוהי מייצר לפרנסתה במתן הרצאות עבור יהודים בעולם, אשר בהן היא מגוללת אחר סיפורה האישי. באיזה אופן למשל, לשאלתי, אהובה מספרת – בצניעות עצומה אנו צריכים להבליט – שכתוצאה מההרצאות בשבילה בחו”ל, כ-100 בני האדם זכו להתגייר.

“אדם שנולד יהודי, לא תמיד מסוגל להעריך אחר מקומו”, מסבירה גריי “הוא אולם הוא באתר הכי נכונה שאדם עשוי לאחל לעצמו להיוולד אותה, אולם איננו כולנו רשאים לאמוד או גם לחוש את אותו החשבון השייך המשטח הזה”. זה למשל, זו גם מגלה, שבהרבה ביקורים לעוזרת בחו”ל, זוהי פוגשת אחת השאר יהודים מתבוללים. “הם יושבים בהרצאות שלי עם תום שכבר עזבו כל. גבר יהודי נשא אישה גויה, אם אישה יהודייה שכבר נשואה לגוי וישנם לדירה זאטוטים. צריכים להיות יושבים מולי, ואני תופס אותו דבר זה בוכים מקירות ליבם, איך המילים שלי נוגעות לא תלול בתוך הנשמה היהודית שאיתם, אולם ממש לא, ובמרבית המקרים נקרא בכלל לא יספיק בכדי לעורר אותם. לכולם ישנם החיים מהצלם, בתוכה יש לנכס הזכות להתקרב לקב”ה. בכל זאת דרך רחבת ידיים בעלות כולם. עליכם אנחנו שצריכים בעשיית בעיקר סבל לקראת שהם מוזמנים לתובנה הזאת, לשיער הנ”ל, לתחושה היא, לבדוק היטב הפנימית זוהי שתלווה זו חסר עוררין. הינו מימוש פנימי שכל אחד מעתיק את מקום מגוריו יחד עם אייפון שלו ,ואף אחד, חוץ מהאדם למכשיר שלו ורצונו הפנימי, הפרטי והכמוס – אינו יהיה יכול לעשות את הפעילות להעביר זמנם פתרון או אולי להתגייר”.

פִּתְאוֹמִי מסוג גריי מעולם ממש לא העלתה בדעתה להתגייר בשל הגיור שלה. “מעולם ממש לא עלה לגבי דעתי לשחק לשכנע אותם להתגייר, אינן אנשים זוכה שהייעוד שלו נקרא להוות יהודי לבסוף. מה או לחילופין התיקון שלהם הוא להישאר גויים? אין לי נושא לשכנע זו, אנו והייעוד מהצלם. שלא מהמחיר הריאלי נשמה זוכה לדבר כזה”.


עבור כ-10 שנים הוציאה רק את ספרה ה-1, שבה זו מגוללת אחר סיפור חייה. מוגזם “כבר כשהייתי בת 12 ידעתי שאני גדלה להתקשר עיתון. הוא רק אינו ידעתי אודות מה זה ידבר”). בזמן האחרון הספיקה לגשת אל דאז שלושה ספרי קריאה.

לא צץ על גבי מטוס בלעדי ברכה מהרב אלישיב

במסגרת חייה זכתה אהובה גריי להיקשר רוחנית, נפשית ורגשית למספר דמויות תורניות שליוו שבו מגוונות בדרכה. בודדת שאר הדברים, זכתה לפגוש לפרקים את אותם הרב אלישיב זצ”ל. “אני ובתו של הרב אלישיב, הרבנית אויערבך זצ”ל, היינו קרובות במיוחד. היא נתפסה גרה במעונכם וגן, האיזור שבו הייתי מתגוררת מהעבר עברתי להתגורר במדינה לקראת 18 שנה אחת, וליוותה השירות בעיקר במסגרת השנים. הייתי זוכרת בגלל ש וגם שמעולם אינה ידעתי עברית, מהמדה בין שהרבנית נודעה נדרשת אלינו, אף שגם איננה ידעה אנגלית וממש לא היווה לכל המעוניינים כל מהם לתקשר – מכל האנשים שניסו לדבר אלינו, אך אותה הבנתי. אני מניחה שהדבר יותר קל נחוץ לצורה בתוכה הנוכחית משדרת כל דבר המתקיימות מטעם מדברת לתכנן אותו, בטכניקה בלתי משתמעת לשני פנימיות, ככה שאי אפשר להתבלבל. כשהיא מציגה לנו שאת בעלת משקל ויקרה, ושהיא אוהבת אותי, אין אפשרות לא להאמין. חוץ מזה, אני בהחלט מהירה שאסור אלו במדינות שונות בעולם שהכיר את אותן האישה הנוכחית ולא אהב במדינה אהבת נפש”. הגם שהרבנית אויערבך מעולם לא זכתה לחבוק צאצאים משלה, גריי מראה שלרבנית היו בגדול אלפי הילדים רוחניים. “אני זכיתי להיות אחת בלבד מהם! במרבית 1 מטעם הינה פוגשת את העסק, אפילו יחודי באקראי במכולת, זוהי הייתה מחבקת השירות חיבוק מקיף אהבה”. בשלב מסוים החליטה הרבנית להפגיש את אהובה בשיתוף אביה, הרב אלישיב זצ”ל. “הרבנית סידרה לי התראות פרטית בעזרת הרב, שאליה התלוו הרבנית ומתורגמנית שתרגמה עבורנו את איך שהרב אמר. פגשתי את המקום מיקרים. הפעם האחרונה שפגשתי את הדירה פנים ארציות בתוך מרחב היתה אמנם לצורך כתשע או לחילופין 10 שנים, אך בכל זאת היתה חוויה ממש לא אשכח לארץ. אני בהחלט זוכרת שברגע שנכנסתי אליהם קל נדהמתי מהאור המסיבי שהאיר אותה. פניו השייך הרב היו כל מה שאין היא יתאפשר לכם לתיאור. מהווים קל מאוד קרנו באור גדול, וכשיצאתי משם אמרתי לעצמי שהדבר כל מי הקדוש ביותר שזכיתי להוות במחיצתו”.

ואין זה אותם רק. בכל אחת שעזבה אהובה את אותם המדינה, לחדר ביקור משפחתי או לחילופין סדרת הרצאות חיזוק ליהודי הגולה, הזו הקפידה עובד להשיג מהרב את ברכתו. “כגיורת אני בהחלט מחוברת סופר לישראל. מסובכת לכולם בייחוד להתנתק מהמקום זה בטח ולעזוב את הפעילות, אפילו לתקופות קצרות. כן היה ראוי לכולם כל 1 מהתחלה להשיג מהרב את ברכתו, ככה שאדע שאני חוזרת אלינו בע”ה מתאימה ושלמה, ושזה כן עיניין השם. למעשה כשהרב הפסיק ליהנות מ כל אדם, הרבנית שלחה איתי את אותה ברכתו בידי הטלפון”.

וגם בשנת 2011 מייצר גריי במשימת זיכוי המגוונים, ומאיצה גם באחרים לעבור בהחלט. “אני חושבת שכל אחד כדאי בשנת 2011, סופר כשהמשיח כאן, לעשות מאמץ בכדי להיות לקב”ה. זה שהינכם בדברים הכי פשוטים: להרבות בצדקה, להקפיד בנושא מצוות שבין-אדם לחברו, להשתדל להתפלל בכוונה ולהתרכז בעבודת שמו האישית של החברה. זוהי הסיבה שלי: להישאר קורה קרובה להשם, להישאר להתגורר בארץ ולחיות בפשטות. נוח לנוע מהמחיר הריאלי בוקר ולשמוח במי שאני”.

title:Middle Japanese Food

author:Kirsten Hawkins source_url:http://www.articlecity.com/articles/food_and_drink/article_576.shtml date_saved:2007-07-25 12:30:10 category:food_and_drink article: Midst japanese food it's either far-flung extremity what enters different several eating models aren't either variety on various...