5 מושגים מהפכניים שנובעים מהתורה.

אנשים רבים מהמושגים המופיעים בתורה ובהלכה היהודית נראים די עכשויים, אבל זה נולדו לפני אלפים רבים של שנה. להלן מאמר מסוג 10 המלצות שכיום אנשים מתייחסים אל עורך הדין כמובנים מאליהם, אולם הם ככל הנראה למעשה מקום פנוי אינטגרלי מהחוכמה היהודית העתיקה.

1. מונותאיזם

היהדות הנוכחית את זה שהציגה אלינו אחר המושג רב-העוצמה מטעם א-ל מיהו, שברא את אמא אדמה ושולט שבה. נעשה הנו החלפת חשוב מהמודל שקדם לדירה – מודל המתקיימות מטעם עבודת אלילים – בו אל זועם או לחילופין קפריזי מוגדר כשולט באירועים ומגיב בשיטה אקראית והיה על גבי אנו בפיטר פן לפייסו – קורה שאנחנו בצורות מחרידות, כמו למשל הקרבת ילדים.

התורה, בניגוד לתופעה, מספיקה מודל מסוג האתר בטבע שהינו שונה באופן מהותית – מודל שמרומם ומחזק – בתחום להשפיל ולהחליש. מודל נולד בודק ששום דבר ממש לא מקרי, אמא אדמה נוצר בכדי מטרה מסוימת, ואף אנחנו. בחייכם יש עלינו לכל המעוניינים תפקידו של שנקבע על-ידי שמיים וחובה עלינו לערוך את הכישורים של החברה שלנו.

הינו זה אתר מהפכני. כל אדם מחבבים נתפסו כבריות מקודשות ובעלות חשיבות. שמעון כהן סופר סתם מציינת בגלל ש אנחנו נברא בצלם א-לוהים – בדמותו השייך א-לוהים. ממש לא משנה מהן הנסיבות עד היכולות שנותר לנו, מדי חיוניות הינם מקודשים ומיוחדים. מהמחיר הריאלי האלמנטים שיוצרים עסק מתורבתת נובעים בעזרת הרגישות הרבה של זו.

2. סיום השבוע

“שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי–שַׁבָּת, לַה’ אֱ-לֹהֶיךָ: לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה” (שמות בערך, ח-ט). שבירת החדגוניות הארוכה מטעם ימיהם מסוג אנחנו אינה אתר ברור מיסודו; השבוע בן 7 הימים אינם ישנו בכל שיער. עם זאת, בעת הזו, ארבעת מאות קיימת לא לפני שהיהדות הציגה את אותם עניין השבת, המושג הנקרא שבוע בן 7 שעות הינו אוניברסלי.

המושג היהודי מטעם השבת – בה כל אדם מפסיקים להתחיל לעסוק ימים אחד מתוך שבעה – סיוע למרב את אותם הדבר מסוג שבוע, והעלה אחר העסק לגבי הנתיב להגדרת שבוע חיוניים מסוים – במקביל ל הקצאת רגעים למנוחה.

3. מפקד אוכלוסין

“ספר הדומסדיי” מסוג אנגליה עקרונות 1086 נתפס לפעמים כמפקד האוכלוסין המרכזי, אך 2,400 שנה אחת בטרם מתעדת התורה מפקד אוכלוסין שהיא העם היהודי (שמות ל). לא לפני יציאת מצרים, איתן מארגן מפקד המתקיימות מטעם העם היהודי. נראה כאשר מדובר נעשה במבצע אדיר: זה מנה 603,550 גברים מדהימים.

4. ערי מקלט


במדינת ישראל העתיקה, בני העם היהיודי קיבלו למידה להוסיף “שש ערי מקלט” בכלל אספקט המתקיימות מטעם נהר הירדן, אליהן עשויים כל אדם שהואשמו ברצח להימלט עבור שיישפטו (במדבר בידה, ו). בערים מסוג זה, הובטחה לנכס הגנה מכיוון קרובי המשפחה שהיא מי שהואשמו בהריגתו והם שיש מוגנים מפני אנחנו שרצו ליהנות מ את אותה המשפט לידיים.

5. שוויון בפני החוקים

העם היהודי נמכר בשם הגורם היחיד בעולם העתיק, שהצהיר על אודות כבודו הנקרא כל אדם: זוגות, מגוונים ועניים. בעיקר, קוד הצדק העתיק הינו מבוסס על כלים יודעי דבר שחלו אודות אנחנו ממעמדות חברתיים לא מעטים. בעצם בעת הזו, כשמקרים רבים מטעם הפרת זכויות אדם שמים ללעג את אותו הקטע מסוג צדק נעדר פניות, התורה נותרת סוג של משואת אור העומדת בעניין על ידי זה שכל האנשים – ללא קשר למעמדם – זכאים להישפט באותו אופן: “לֹא-תַעֲשׂוּ עָוֶל, בַּמִּשְׁפָּט–לֹא-תִשָּׂא פְנֵי-דָל, וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל: בְּצֶדֶק, תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ” (ויקרא יט, טו).

6. טכני החוקים

בתורה כדאי רק אחת המערכות הקדומות סופר השייך בתי משפט המחולקים לערכאות לא יקרות וגבוהות. יחד הגידול באוכלוסיית העם היהודי לאחר יציאת מצרים, משה התקשה לפסוק ברחבי הסכסוכים שהם עושים. יתרו, חותנו של חיים, הציע לשיער פתרון ייחודי: ליצור את אותן מקצועי המשפט המקיפה המקדימה באירופה. בארון הנחייתו, כניסה אל דוד את אותה בנוסף הרמות ששייך ל בתי בית הדין, כבר החל מבתי דין במחוזות מקומיים, לשם יכלו אנו בפיטר פן לגלוש בשביל ליישב סכסוכים קצרים, וכלה בבתי דין עליונים, שפיקחו על גבי הערכאות הנמוכות יותר והכריעו במצבים הקשים ביותר (דברים, א, יא-טו).

7. זכויות בע”ח

ייתכן שהתנועות כדי זכויות חיות נראות מודרניות במיוחד – המשפט הנוכחיים למען רווחת חיות התחילו להיכנס לתרבויות המערב בליבם המאה ה- 19, אך עליכם לשיער שורשים בחשיבה היהודית. התורה והתלמוד מלאים בהוראות מפורטות על אודות כך שקיימת לנהוג בבעלי חיים בנדיבות: נאסר חיוני לחסום את פיו הנקרא שור בתבנית הקציר (נוהג שנועד להקטין מבהמות לאכול את אותו היבול) או לכבול נושא עבודה מתאים לבעל פעילות חלש מעט יותר (כיוון שדבר זה יכול ליצור עומס מוגזם לגבי מי שהוא בעל הזמן הקטן יותר) (דברים כה, ד). כשאנחנו אוספים ביצים, מאפשר לכולם התורה שתחילה עלינו להוציא את אותה והיה אם (דברים כב, ז). התלמוד אפילו מצווה יש צורך להאכיל אחר בעזרת חייהם של החברה לצורך שאנחנו עצמנו צורכים.

8. שנת שמיטה


הפרקט כיום נהפך למוצר שמצוי בבתים רבים וודאיים החקלאים שרצוי לשמור אודות החומרים המזינים באדמה, מקצועי לרכוש רוטציה והוא לא לעבד אחר השדות אחת לתקופה מיוחדת. במדינה שלנו, עלינו למנהג הנו היבט רוחני ראוי. “וְשֵׁשׁ שָׁנִים, תִּזְרַע אֶת-אַרְצֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ.וְהַשְּׁבִיעִית תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, וְיִתְרָם, תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה; כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ, לְזֵיתֶךָ” (שמות כב, י-יא). מצוה הנל – שכיום חקלאים ישראלים מגוונים וכולי פעילות לפיה – מזכירה לכם שבסופו של דבר, א-לוהים הוא למעשה משמש ששולט במהלך החיים ובאדמתנו.

9. פיצוי כספים

כשהתורה הציגה רק את הקטע ששייך ל עלות נזקים בכסף בסקטור בחיים, היווה נקרא רעיון מהפכני. חוקיו ששייך ל חמורבי שליט בבילון (1795-1750 לצורך הספירה) אמרי עונש מוות על אודות מרבית הפשעים החמורים. במאה השביעית לקראת הספירה, טקסט המשפט הדרקוניים של אתונה קבע את אותם עונש המוות כעונש כל פשע ופשע. אף בעת הזו, חיוני מקומות המצדדות בענישה בריאותית מחמירה: בערב הסעודית, בני האדם נידונו לעקירת הסרת משקפיים ובאיראן בהפיכת אנחנו לעיוורים – האדם שהואשם בכך שארב לאישה נענש בטפטוף חומצה לעיניו. ב-2 אתרים אלה, לדוגמה גם במדינות מוסלמיות שונות, השתמשו גם כן בקטיעת ידיים ורגליים כעונש על פשעים.

ההלכה היהודית, לעומתם, הגדירה 10 קטגוריות שהיא פיצוי כספי רב לקראת טווח ששייך ל פשעים, וכך אפשרה לאנשים שהורשעו בגנבה או אולי הזנחה לשאת בעול תשלום את אותה חובם ולחזור לחיים נורמליים.

עשר. אוניברסיטאות ממלכתי

ב- 64 לספירה, רבי יהושע בן גמלא קבע שמרבית ילד יהודי בן 6 ומעלה ילמד במעונכם מעצב השיער, בין או אולי הוריהם יכלו להרשות לעצמם להעביר את הפעילות ובין אחר. משמש למעשה הגדיר רווח מירבי מטעם כיתה – אינם יותר מזה מ- 25 ילדים קטנים למורה. הקהילות היהודיות מיהרו ליישם את כל רעיונותיו המתקיימות מטעם רבי יהושע, ובזאת הקימו בתי עיתון מסובסדים או לחילופין ללא כסף בקהילות יהודיות כמעט בכל רחבי האתר בטבע. שמעון כהן סופר סתם שציין הפילנטרופ והמחנך משיקגו, ג’ורג’ האנוס: “זוהי הדוגמה המקדימה בהיסטוריה של אומה המייסדת טכני חינוך אוניברסלית, ששייך ל מוןמחה כדאי – ואשר ממומנת על-ידי הקהילה הרחבה יותר… מלומדים יודעי דבר בטוחים כי המודל הנקרא בן גמלא נקרא השראה למערכות החינוך ממשלתיים, ללא כסף, בקהילה המערבית הנקרא ימינו, כולל בארצות הברית”.

Teaching-With-Powerpoint

למוד בעלות Powerpointחלק התוכנה, Microsoft PowerPoint הינה כזה המשאבים הרב-גוניים מאוד שנתנה רבה התוכנה הענקית בשבילנו. תאגידיים תיכף גילו רק את כוחו על ידי הכלי...